کدبازان

نوزاد مبتلا به اوتیسم

تصاوير منتخب

برچسب ها ویدیو اوتیسم

برقراری ارتباط با کودکان دارای اتیسم با عملکرد بالا

راهنمایی برقراری ارتباط

 
 
سعی کنید با آنها درباره چیزهایی که به آن علاقه دارند صحبت کنید. اکثرا شروع گفتگو دشوار است، اگر درباره چیزی باشد که آن ها به آن اصلا اهمیتی نمی دهند. این حالت معمولا کاملا آشکار است به خاطر اینکه آن ها خیلی کم مشارکت می کنند یا اصلا مشارکت نمی کنند.آماده باشید که به صحبت آنها درباره موضوعات خاص شان گوش دهید. آنها ممکن است بدون اینکه به آنها بگویید متوجه نشوند که شما علاقه ای ندارید.ببینید آیا علایق خاص مشترک دارید. بسیاری افراد اتیستیک عادت دارند که دیگران نسبت به احساسات آنها بی علاقه باشند. بنابراین اگر شما احساسات مشترکی داشته باشید و درباره آن با آنها صحبت کنید, می تواند واقعا احساس جادویی داشته باشد.
 

برقراری ارتباط بهتر بین کودک دارای اتیسم و سایر کودکان

راهنمایی دوستی با دیگران

 
چگونه به برقراری ارتباط بهتر بین کودک دارای اتیسم و سایر کودکان کمک نمایم؟
جلب نمودن توجه آن ها:
ممکن است کودک دارای اتیسم توجه خود را به یک موضوع خاص متمرکز نماید و اینطور برداشت شود که نمیشنود.قبل از تشویق کودک دارای اتیسم به بازی کردن،باید کودکان طبیعی توجه اورا به سمت خود جلب نمایند. برای این کار لازم است روبه روی کودک دارای اتیسم ایستاده و تلاش  کنند با او تماس چشمی برقرار نمایند.
 بقیه در ادامه مطلب...

راهنمایی دوست شدن...

راهنمایی برقراری ارتباط

نکات اولیه دوست شدن را به همکلاسی های غیر اتیسم کودک بگویید:

۱.توجه دوست خود را جلب کن.مثلا نامش را صدا بزن ویا درمقابلش قرار بگیر. 
 
۲.از جملات کوتاه و حرکات بدنی استفاده کن.
 
۳.فعالیت هایی او از آنها استقبال میکند انجام دهید.
 
۴.از کلمات و حرکات مهربانانه استفاده کنید.

راهنمایی...

راهنمایی تشویق به بازی

راهنمایی هایی جهت تشویق مهارت های بازی در کودکان داری اتیسم:

۱. توجه آنها را جلب کنید و یک ارتباط شخصی برقرار کنید.
 
۲.آنها را مجبور کنید که بخواهند با همسالان خود باشند.
 
۳.به آنها کمک کنید تا جوانب بازی را از طریق آمادگی و تمرین یاد بگیرند.
 
۴.آن ها را به طور تدریجی و برنامه ریزی شده در گروه ها و انجمن ها مشارکت دهید.

رفتاردرماني اوتيسم‌

درمان رفتار درمانی

اكثر برنامه هاي آموزش رفتار تلاش ميكنند مهارت هاي خودياري، اجتماعي و ارتباطي به وجود آورند؛ زيرا در غير اين صورت، افراد اوتيستيك هميشه محتاج به ديگران خواهند بود و به مراقبت در تمام طول عمر نياز خواهند داشت.‌
اكثر روش هاي آموزش رفتار بر اصول شرطي سازي استوار است، و درمانگران سعي ميكنند مهارت هاي رفتارهاي اوليه مثل توجه(تماس چشمي)، توالت رفتن، رفتارهاي خودياري، پيشقدم شدن در تعاملات احتماعي با همسالان و بزرگسالان، بازي كردن با همسالان را ، در كودكان مبتلا تقويت كنند.‌
بقیه در ادامه مطلب...

دارو درماني اوتيسم

درمان دارو درمانی

براي درمان سمپتوم هاي اوتيسم از چند دارو استفاده مي شود كه بيشتر براي كنترل رفتارهاي مشكل زا به كار مي رود.
دارو هاي آنتي سايكوتيك رايجترين دارو براي درمان اوتيسم هستند، از جمله "هالوپريدول" و "ريسپيريدون".
اين گونه داروها از رفتارهاي تكراري و كليشه اي، انزواي اجتماعي، و نيز از پرخاشگري و رفتارهاي مشكل زا، مثل بيش فعالي، اوقات تلخي هاي شديد، نوسانات خلقي، و خود آزاري ميكاهند.‌

بقیه در ادامه مطلب...

راهکار هایی برای کاهش دفاع لمسی

برای کاهش دفاع حسی در ابتدا از بازی های خشک(بازی با مواد خشک) مانند فرو کردن دو دست درمیان غلات،ماسه،لوبیا،ماکارونی های شکلی و برنج و... استفاده کنید و کودک مبتلا به اتیسم(اوتیسم) را ترغیب به جابجا کردن آنها از ظرفی به ظرف دیگر کنید.‌
اکنون به یک مرحله بالاتر یعنی استفاده از آب و سپس آب و صابون (آب کف)بروید.مجدداً برای جابجا کردن آب وکف از ظروف مختلف استفاده کنید. باز هم به یک مرحله بالاتر و به بازی با خمیر و مواد غیرچسبنده مانند خمیر های عروسک سازی و گل سازی و خمیر های ماسه ای وخمیر های فومی بروید.‌
‌‌بقیه در ادامه مطلب...

DSM-IV

 
DSM-IV 
دارای پنج بُعد مختلف است. این رویکرد چند محوری به روان‌شناسان و روان‌پزشکان اجازه می‌دهد که ارزیابی جامع‌تری از سطح کارکرد بیمار به دست آورند زیرا بیماری‌های روانی غالباً بر روی حوزه‌های مختلف زندگی تاثیر می‌گذارند. 
 • محور 1: نشانه‌های بالینی
 • محور 2: عقب‌ماندگی ذهنی و شخصیتی
 • محور 3: شرایط پزشکی
 • محور 4: مشکلات محیطی و روانی-اجتماعی
• محور 5: ارزیابی کلّی کارکرد
 
برچسب ها اوتیسم DSM-IV

آشنایی با اصطلاحات اوتیسم

 

Aspie -آسپای به شخصی که سندرم اسپرگر دارد گفته می شود.
 
Autie - اوتیست به شخصی که اوتیسم کلاسیک دارد گفته می شود.
 
Autistics- اوتیستیک به هر شخصی که در طیف اوتیسم قرار دارد گفته می شود، چه آسپای باشد چه اوتیست.
 بقیه در ادامه مطلب...
برچسب ها اصطلاحات اوتیسم

معرفی علائم اتیسم

 

سه ماهگی:
 
تشخیص زود هنگام اوتیسم می‌تواند یک تفاوت چشمگیر در روند بهبود ایجاد کند. به همین دلیل است که هرچه زودتر بتوان این اختلال را مشخص کرد، درمان توانبخشی مثل کاردرمانی و گفتاردرمانی متفاوت و البته موثری را می‌توان به کار گرفت. تا سه ماهگی علائمی که باید به آنها توجه کنید از قرار زیر است:
1.نوزاد به صداهای بلند پاسخ نمی‌دهد.
 2.نوزاد با چشمش اشیایی که در حال حرکت هستند، دنبال نمی‌کند.
 
بقیه در ادامه مطلب...

تشخیص در نوزادی

 
تشخیص علائم و نشانه های زودهنگام اوتیسم در نوزادان:
علائم و نشانه‌های هشدار دهنده زیادی وجود دارد اما به طور معمول اختلال‌ها حول مهارت‌های اجتماعی، مشکل گفتار و زبان، مشکلات ارتباطی غیرکلامی و رفتارهای انعطاف‌ناپذیر و حرکات کلیشه ای و آب ریزش دهان می‌چرخد.
 در حال حاضر محققان به این نتیجه رسیده‌اند که والدین می‌توانند نشانه‌های اوتیسم را خیلی زود و در کمتر از ۴ ماهگی نوزاد تشخیص دهند.
 
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

اهمیت تشخیص به موقع اتیسم و.....

کودکانی زیبا و دوست داشتنی، بدون تفاوت ظاهری با همسلان خود، گرفتار اختلالی به نام اوتیسم هستند که هر لحظه به درمان درست توانبخشی نیاز دارند و هنوز علم بطور کامل انها رو نشناخته!  این یه قسمت کار هست که در حال مطالعه و پژوهش می باشد.اما مشکل ما در ایران علاوه بر مساله بالا دو زمینه دیگه هم هست که یکی اینکه سرعت شیوع و از دست دادن دوران طلایی از سرعت تشخیص و تنظیم مداخله ما بسیار جلوتر در حال پیشرفت هست و بعضی از متخصصان  همچنان در حال ازمایش و خطای روشهای درمانی خودشان  هستند.
بقیه در ادامه مطلب...

توصیه به والدینی که کودک اوتیسم دارند

توصیه به والدین

والدین در فرایند رشد فرزندشان به تدریج با نشانه ها و واکنش های کودک, مانند واکنش عاطفی بسیار ضعیف و نبود ارتباط با نگاه و اختلال زبان بیانی روبرو می شوند. در این شرایط والدین شگفت زده می شوند و گاهی با تاخیر به متخصصان مراجعه می کنند و به تدریج با اختلال در خودماندگی آشنا می شوند.
بقیه در ادامه مطلب...
 
 

یکپارچگی حسی در کودکان اتیسم

در یکپارچگی حسی تمرکز عمده بر سه حس لامسه,تعادلی یا دهلیزی و حس عمقی است.
 برای مثال: حس لامسه از جمله حس های حیاتی حفاظتی و هشدار دهنده است و نقش بسیار مهمی در درک و شناسایی محیط پیرامون توسط کودک دارد.
کودکان اتیستیک با اختلال یکپارچگی حسی,فاقد هوشیاری به موقع در دریافت و درک محرک های لمسی هستند.
بدکارکردی نظام حسی لامسه موجب درک و واکنش نابهنجار به دروندادهای حس لامسه مثل درد,سوزش,سنگینی,سوزش,سبکی,زبری و نرمی,کثیفی و ...می شود.

اختلال حسی در کودک اتیسم

حس چشایی تندکار:
جتناب از خوردن برخی از غذا ها و حتی داشتن حالت تهوع.
 مشکل در بلعیدن و قورت دادن غذا
 واکنش های چشایی تند در مقابل مزه ها
رفتار های بهانه جویی در غذا خوردن
 غذا ها و خوراکی ها را با نوک زبان ابتدا مزه می کنند.
 به سرعت مزه های مختلف را تمییز میدهند.
 به برخی طعم های ملایم علاقه نشان میدهند.
 معمولا به نوشابه های گازدار علاقه نشان نمیدهند.
بقیه در ادامه مطلب...
 

یک نکته مهم در آموزش كودكان اوتیسم

محرک کلید همه چیز است. وقتی که مابه کارعلاقه داریم و یا از آن کار لذت می بریم واقعا سخت تر کار می کنیم و سریع تر یاد می گیریم و بیشتر خودمان را درگیر می کنیم.پس از علایق بچه های خود برای آموزش آن ها به خوبی استفاده کنید و آن علایق را به مهارت هایی که می خواهید او یاد بگیرد مرتبط کنید.
پس در قدم اول باید کشف کنید چه موضوعی برای فرزند شما مهیج تر است.
 لیستی از ویژگی های مورد علاقه و کارهای مورد علاقه اش تهیه کنید و بر اساس آن برنامه آموزشی تهیه کنید. حتما نباید همه بچه ها پازل های یکجور را حل کنند . کافی است ذهن را مشغول کرده و وادار به فعالیت کنید.
بقیه درادامه مطلب...

تاثیرات انجام درمانهای نادرست و استفاده از روشهای نامناسب در درمان این کودکان

 
 
1.اختلال در رشد مدارهای عصبی و به اصطلاح دادن آدرس اشتباه به مغز
2.ایجاد حرکات کلیشه ای پایدار
3.به هم ریختگی حسی بیشتر
4.شاید در کوتاه مدت اثرات به ظاهر بهبود نمایان شود ولی پسرفت ناگهانی و تخلیه حسی در آینده غیر قابل جبران خواهد بود
5.توهین به شخصیت کودک با درمانهای شدید و سخت حرکتی و گاهی ضربات شدید به بدن کودک باعث ایجاد اختلالات شدید روانی و رفتاری در آینده کودک خواهد شد.

اهمیت درمان اتیسم در سنین پایین

در مقاله حاضر به یکی دیگر از مهم ترین اصل های تحول یعنی "انعطاف پذیری مغزی" می پردازیم. اصطلاح "انعطاف پذیری " به توانایی دستگاه عصبی برای بازسازماندهی ساختار و عملکرد سلولهای عصبی مغز در برابر تجربیات محیطی اشاره دارد. این ویژگی زیربنای تحول سازگارانه و بازسازماندهی مدارهای عصبی در مغز است. مطالعات علمی نشان داده اند که انعطاف پذیری در سال های اولیه بیشتر اتفاق می افتد، یعنی زمانی که مدارهای عصبی در حال رشد هستند و رشد عصبی در حال تنظیم شدن است...
بقیه در ادامه مطلب...

درمان اتیسم

راهنمایی درمان توصیه به والدین

والدین باید بدانند که "هیچ دارویی براي درمان اختلال طیف اتیسم وجود ندارد" و داروها فقط نشانه‌های جانبی این اختلال را کاهش می‌دهند. در جواب این سؤال که "اختلال اتیسم چگونه باید درمان شود؟" می­توان گفت: هرگونه اقدامی که منجر به بهبودی و یا حتی جلوگیری از وخیم‌تر شدن علائم و نشانه‌های کودك گردد، به‌نوعی درمان به‌حساب می‌آید.
بقیه در ادامه مطلب...

تشخیص اوتیسم

 
در صورت مشکوك بودن والدین به رفتار کودك بهترین اقدام ممکن این است که والدین سریعاً کودك خود را نزد یک روانشناس متخصص کودک یا روان‌پزشک کودک و نوجوانان ببرند. پر واضح است که هر روانشناسی با هر گرایش تخصصی یا روان­پزشک­ هایی که درزمینهٔ اختلال طیف اتیسم تجربه ندارند، قادر نخواهند بود که اختلال اتیسم را به‌خوبی تشخیص دهند و تجویزات مناسبی برای آن داشته باشند. بنابراین در چنین مواردي حتماً باید کودك را یک روانشناس متخصص یا روان­پزشک با تجربه به‌دقت مورد مشاهده و ارزیابی قرار دهند. برای تشخیص اختلال طیف اتیسم، ایده­ ال این است که کودک را یک روان­پزشک کودک و نوجوان یا یک روان­شناس با تجربه درزمینه ی اختلال اتیسم ارزیابی کند.


علت اتیسم

بر اساس دیدگاه­ های موجود درباره سبب ­شناسی این اختلال می­توان گفت که دانشمندان تاکنون نتوانسته ­اند علت بروز اختلال طیف اتیسم را به طور دقیق کشف کنند؛ هرچند آن‌ها به‌طور ناهماهنگی مشخص کرده ­اند که عوامل متعددی مانند عوامل ژنتیکی، وراثت، مشکلات محیطی، سبک زندگی و ... می­توانند در بروز این اختلال نقش داشته باشند. اما آن­چه نمایان است این است که این اختلال با انحراف در تحول طبیعی دستگاه عصبی (ارتباطات عصبی) در دوران اولیه رشد (کودکی) همراه است.


شیوع اتیسم

اختلال طیف اتیسم در تمامی نقاط دنیا، تمامی سطوح اقتصادی-اجتماعی و نیز تمامی گروه­های نژادی و قومیت­‌ها بروز پیدا می­‌کند و طبق یک مطالعه زمینه ­یابی گسترده­ای که سال 2014 در ایالات متحده توسط سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری­ها انجام شده است، شیوع اختلال طیف اتیسم 1.5 درصد گزارش شده است. این اختلال معمولا در پسران چهار برابر (1 در هر 42 پسر) دختران (1 در هر 189 دختر) بروزمی کند و در افراد خاص شیوع ندارد و امکان پیدایش آن در هر خوانواده ای است.

برچسب ها اتیسم شیوع

علائم اتیسم

برخی از رفتارهایی که می‌تواند در سه سال اول باعث ایجاد شک و تردید در والدین شود به شرح زیر است:
1.عدم دلبستگی به والدین به‌ خصوص مادر
2.غان و غون نکردن
3.رفتارهای کلیشه‌ای (مانند: دور خود چرخیدن، بال‌بال زدن، تکان دادن دست جلوی چشم‌ها و ...)

بقیه در ادامه مطلب...

اتیسم چیست؟

اتیسم اختلالی عصب_ رشدی است که در سه سال اول زندگی کودک نمایان می‌شود.  مهم­ترین علائم آن نقص در برقراری ارتباط، مشکل در تعاملات اجتماعی، وجود الگوهای محدود و تکراری در رفتار، علائق و فعالیت­ها است. نشانه‌های اختلال طیف اتیسم عموماً در سال سه زندگی قابل‌تشخیص هستند؛ اما اگر کودک در سطح بالاتری بوده و به همسالان غیر اتیسم خود شبیه‌تر باشد، این علائم ممکن است دیرتر شناسایی شوند...

بقیه در ادامه مطلب...

برچسب ها اتیسم تعریف

به نام خدا...

به نام خداوند شعر و غزل        کلامش نشیند به دل تا ازل:)

برچسب ها به نام خدا

درباره ما

به وبلاگ من خوش آمدید... در اینجا به آشنایی در مورد بیماری اوتیسم و چگونگی مواجهه با افراد اوتیسمی میپردازیم...

جستجو

بایگانی

نويسندگان

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی