کدبازان

استفان

تصاوير منتخب

استفان

موفقیت

استفان ام.شور

تا چهار سالگی حتی کلمه ای بر زبان نمی آورد. بیماری او اختلالات نافذ رشد-اوتیسم تشخیص داده شد.

پزشکان اعتقاد داشتند که بسیار نا توان تر از آن است که بتوان با درمانهای اولیه و سرپایی مداوایش کرد و پیشنهاد کردند که در یک مرکز نگهداری افراد اوتیستیک زندگی کند. اما استفان ام شور با کمک فراوان و شبانه روزی پدر و مادرش و دیگرمتخصصان توانمند، تمامی مشکلاتش را پشت سر گزاشته و با شایستگی توانست مدارج علمی را طی کرده و مدارک لیسانس حسابداری و اطلاعات سیستم، لیسانس آموزش موسیقی از دانشگاه ماساچوست در سال 1986، فوق لیسانس آموزش موسیقی از دانشگاه بوستون در سال 1992 و دکترای خود را در زمینه آموزش کودکان استثنائی و کمک به افراد اتیستیک در طیف های گسترده و بالفعل کردن توانایی های آنها به بهترین شکل ممکن در سال 2008 از دانشگاه بوستون به پایان برساند. دکتر شور هم اکنون استاد دانشگاه آدلفی در نیویورک است و در رشته آموزش کودکان استثنائی تدریس می کند.

ریتالین یا رسپریدون؟

ریتالین برای بهبود تمرکز بهتر است یا رسپریدون؟

برای یک فرد عادی اگر دچار پرخاش و مشکلات خلقی و پرش افکار و وسواس نباشد و در عین حال دچار نقص تمرکز، رسپریدون اصلا مناسب نیست.

رسپریدون نوعی داروی نورولپتیک است و سازوکار آن با ریتالین فرق میکند. داروی نورولپتیک آرام بخش است و حتی میتواند باعث عدم تمرکز شود.

بقیه در ادامه مطلب...

برچسب ها راهنمایی دارو
برچسب ها اوتیسم علائم

علائم شیرخواران

علائم اوتیسم سن تشخیص این علائم شرح علائم

والدین گرامی به این علائم در شیرخواران حساس باشید:

-اگر کودکی تا سن 8 ماهگی هنوز غان و غون نمی کند.

-به چشم های شما نگاه نمی کنه با دیدن مادرش عکس العملی نشون نمیده

-با افراد ناآشنا اصلا غریبی نمی کنه تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران نداره.

-ممکن است این کودک مبتلا به اختلال (اوتیسم) باشد، لازم است برای بررسی دقیق تر، به متخصص مراجعه کنید.

 

تعریف

شرح اوتیسم

 

تعریف اوتیسم:
اوتیسم عبارت است از ناتوانی تحولی طولانی مدت، که موجب اختلال در کارکرد عصبی فرد مبتلا می شود و به طور معناداری بر ارتباط کلامی و تعامل اجتماعی تاثیر می گذارد. که این اختلال در طول سه سال نخست زندگی کودک پدیدار می گردد.

برچسب ها اوتیسم تعریف

برچسب

 

برچسب زدن به افراد متفاوت با یک نگاه درست نیست!
جامعه برای نشان دادن تفاوت ها مفاهیمی را به کار می گیرد تا بدین طریق افراد متفاوت را نشان بدهد.

این فرایند را برچسب زدن می نامند. ما نمی توانیم با یک نگاه به افراد متفاوت برچسب بزنیم در این صورت نگاهمان نیاز به تغییر دارد و باید نگاهمان را تعمیر کنیم.

به یاد داشته باشیم که افراد اول و پیش از هر چیزی انسان هستند و ویژگی های استثنائی آن ها تنها بخش کوچکی از وجودشان را تشکیل می دهد.

نقص رفتار اجتماعی

سه نوع نقص رفتار اجتماعی کدامند؟
1- اولین نوع نقص رفتار اجتماعی کودک (دوری از جمع) مشخص می شود. این کودک ممکن است با نشان دادن کج خلقی و پرخاشگری به دیگران یا قایم شدن در گنجه، از موقغیتی اجتماعی فرار کند.

بقیه در ادامه مطلب...

آموزش والدین

آموزش والدین می تواند عوارض اوتیسم را در کودکان به شدت کاهش دهد:


نتایج تحقیقی روی کودکان مبتلا به اوتیسم نشان می دهد که نحوه تعامل والدین با آنها از وقتی که دو سال و نیمه هستند می تواند عوارض اوتیسم را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. محققانی که تحت نظر کینگر کالج لندن فعالیت می کردند گروهی از والدین را آموزش دادند که چگونه با بچه هایی تعامل کنند که اختلال اوتیسم متوسط یا شدید دارند. نتیجه این شد که عوارض اختلال در کودکانی که والدینشان این آموزش ها را دیده بودند، تا پانزده درصد نسبت به کودکان با وضعیت مشابه کاهش داشت.ادامه این روش درمانی به پیشرفت های پایدار منجر شده که محققان آن را تحولی فوق العاده توصیف کرده اند.

برچسب ها اوتیسم

والدین کودکان اوتیسمی...

راهنمایی

سعی کنید به رفتار های مشکل ساز کودک خود به عنوان فرصتی برای رشد و تقویت او نگاه کنید. ما می خواهیم از خودمان بپرسیم " چه بخش هایی از زیر بنای رشد کودکمان حذف شده که باعث می شود این چنین رفتاری کند؟"

واكنش هاى روانى متداول خانواده ها به تشخيص اتيسم

 



زمانى كه والدين پى به وجود اختلالى در فرزند خود مى برند، به يكباره تمام آرمان ها و تصورات مثبت در مورد كودك از ميان مى رود. آشكار شدن علائم در يك كودك و قرار گرفتن او در يك طبقه از كودكان داراى اختلال، برابر است با سوگ از دست دادن شرايط نرمال يا معمولى كه خانواده انتظار آن را نداشته است.

بقیه در ادامه مطلب...

خانواده اوتیسم...

دنیایی فاصله است بین اتفاقی که شما را خوشحال می کند با اتفاقی که باعث خوشحالی والدین اتیستیک می شود

خریدن خانه بزرگ تر و داشتن اتاق های بیشتر؟

قبول شدن در کنکور، درست همون رشته ای که می خواستی؟

به خرید بری و اون لباس مورد علاقه ات رو که چند روز پیش پشت ویترین مغازه دیده بودی رو بخری؟

بقیه در ادامه مطلب...

برچسب ها اوتیسم شرح حال

راهکار

علائم اوتیسم

اگر هر بار دیدید که یک فرد دچار اوتیسم با دست هایش بال بال میزند، آن ها را تکان میدهد یا کلمات را تکرار میکند، بدانید که چنین چیزی خود تحریکی است.خود تحریکی یک رفتار بی معنی نیست. در حقیقت، افراد دچار اوتیسم میگویند که رفتارهای خود تحریک آمیز فواید زیادی در عمل برایشان  دارد مثل:

تنظیم کردن هیجانات شان به وسیله  ی خودشان

پر کردن خزانه ی حسی به وسیله ی خودشان

به اشتراک بگذارید تا با اطلاع رسانی، پذیرش و درک اوتیسم انتشار یابد!

برچسب ها اوتیسم راهکار

آسپرگر و خودکشی

اقدام به خودکشی در بزرگسالان مبتلا به اتیسم 5.33 برابر اقدام به خودکشی در دیگر افراد است. 1.6درصد در برابر 0.3درصد افکار خودکشی در مبتلایان به آسپرگر 10 برابر بیشتر از افکار خودکشی در دیگر افراد است.

برچسب ها خودکشی آسپرگر

جالب است بدانید...

 

نیوتن - انیشتین - جرج اورول - اچ جی ولز - ویتگنشتاین - جفرسون - داروین - موتسارن - میکل آنژ
افرادی که در اینجا نام شان را می بینید در تصاویر از سمت راست بترتیب ، همگی از چهره های مطرح و معتبر جهان هستند که به اوتیسم مبتلا بوده اند. با کمی تحقیق و مطالعه به این واقعیت میرسیم که بسیاری دیگر از چهره های سرشناس حیطه علوم ، سیاست و هنر به این دلیل موفق شده اند که دچار بیماری «#اوتیسم» بوده اند.

ارتباط

راهنمایی برقراری ارتباط

 

چطور میتوان افراد اتیستیک را حمایت کرد؟

محیط بسیار مهم است، برخی به نور، حرکت، صدا، بو و تماس حساسند. سعی کنید محیط را آرام نگه دارید تا به کاهش اضطرابشان کمک کنید.
یک روتین ثابت داشته باشید ، آشنایی اغلب برای برخی از افراد اتیستیک مهم است.
سوالات باید واضح ومستقیم باشند ، در صورت نیاز از عکس استفاده کنید، از فرد توقع نداشته باشید معنی حرف وزبان بدن شما را بفهمد.

افراد اتیستیک احتمالا حرف شما را دقیقا انچه که می گویید می فهمند، پس از گفتن کلمات دو پهلو وکنایه خودداری کنید زیرا باعث سوء تفاهم می شود

فواید پازل

توانبخشی

فوائد پازل درست كردن برای کودکان


-کودک مفهوم نظم را درک می کند و تفکر منطقی در او ایجاد می شود.

-حس کنجکاوی کودک را تحریک می کند تا قوای ذهنی خود را در جهت رسیدن به هدف به کار گیرد.

-این بازی به کودک می آموزد که چگونه از راه منطقی به حل مسائل بپردازد.

 -کودک، با استفاده از پازل های مکعبی، مفهوم سطح و حجم و ارتفاع را یاد می گیرد.

انعطاف پذیری شناختی

توانبخشی

 

یکی از مشکلات شناختی در کودکان اتیسم، انعطاف پذیری شناختی است. به معنی اینکه کودک بتواند دربرابر تغییرات روتین، قوانین، شیوه ها، منعطف بوده و عملکردش را مطابق با نیازهای جدید تکلیف و فعالیت تغییر دهد.

بقیه در ادامه مطلب...

استفاده از صفحه نمایشی و تاثیر آن

استفاده بیشتر از صفحات نمایشی و بروز علائم #اوتیسم :

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، استفاده بیش از اندازه کودکان یک ساله از گوشی‌های هوشمند، تبلت و یا تلویزیون، می‌تواند احتمال بروز علائم بیماری اوتیسم در کودکان را در سال‌های آینده افزایش دهد.البته اگر والدین، روزانه زمان زیادی با کودک خود بازی کنند، بروز علائم اوتیسم در او کاهش پیدا می‌کند.

استفاده از صفحات نمایشی بیش از اندازه در کودکان کوچک می‌تواند در یادگیری اجتماعی آنان اختلال ایجاد کند و این موضوع می‌تواند پردازش مغزی آنان را تغییر دهد.کودکان مبتلا به اوتیسم، تمایل بیشتری برای تماشای صفحات نمایشی دارند.

اگر کودک در سن 12 ماهگی، مدت زمان بیشتری از صفحات نمایشی استفاده کند، 4درصد بیشتر احتمال دارد که در دو سالگی علائم اوتیسم داشته باشد و اگر والدینی با کودک 12 ماهه خود بیشتر بازی کنند، خطر بروز علائم اوتیسم 9 درصد کاهش می‌یابد.

توصیه‌ها بر این است که کودکان زیر 18 ماه به هیچ وجه نباید از صفات نمایشی استفاده کنند و استفاده در کودکان بزرگتر از 18 ماه هم باید تا حد ممکن کاهش یابد.

تاثیر موسیقی درمانی در توانبخشی

توانبخشی

یکی از روش های تخصصی و مورد تایید جهانی در زمینه کودک موسیقی درمانی می باشد.  این روش در حال حاضر در مجهزترین کلینیک های دنیا به عنوان یکی از روش های اصلی کار با کودک مورد استفاده قرار می گیرد.

موسیقی‌درمانی بیش از هر تکنیک درمانی دیگر با زندگی روزمره آمیخته و با نیاز و احساس آنها عجین شده است.
کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی مادر در اسلامشهر برای اولین بار در منطقه به صورت تخصصی در زمینه موسیقی در مانی و آموزش پیش نیازهای لازم برای کودکان جهت اماده سازی کودک برای شرکت در اموزشگاه های موسیقی فعالیت میکند.

تاخير گفتاري در كودكان(قسمت سوم)

علائم اوتیسم توانبخشی

در مواردیگه کودک دچار فراموشی کلمات یا به عبارتی رگرشن گفتاری شده است بررسی های متابولیک والکتروانسفالوگرافیک الزامی است. در صورتیکه والدین کودک منسوب باشند و یا سابقه بیماری  مشابه در خانواده باشد لازم است بیمار از نظر بیماریهای متابولیک مهمی چون فنیل کتونوری،ارگانیک اسیدمی ها و بیماریهای میتوکندریال بررسی شود در این موارد لازم است جهت کودک ازمایشات امونیاک ،لاکتات ،VBG  و بررسی ارگانیک اسدهای اداری ویا بررسی اسیدهای امینه سرم انجام شود.

همزمان با ان لازم است تا از کودک نوار مغز در حالت خواب  گرفته شود تا سندرمهای تشنجی مهمی  مانند  لاندو کلفنر  Landau kleffner و CSWS  که با اختلال گفتاری واضح همراهند ،رد شوند. در صورتیکه تمام بررسیهای فوق طبیعی بودند کودک لازم است از نظر طیف اوتیسم مورد بررسی قرار گیرد.

 

تاخیر گفتاری در کودکان (قسمت دوم)

علائم اوتیسم توانبخشی


پس از بررسی شنوایی کودک در صورت نرمال بودن شنوایی بهتر است برای فهم این مطلب که ایا کودک در درک مشکل دارد یا در گفتار ، از تستهای ادراکی استفاده کنیم اگر چه این تستها ممکن است در ایران در دسترس ما نباشد یک راه ساده برای تشخیص اینکه ایا کودک درک مناسب دارد پرسش از والدین است .
اگر چه این روش ،روش دقیقی نیست ولی کمک کننده است.

بقیه در ادامه مطلب...

تاخیر گفتاری کودکان(قسمت اول)

علائم اوتیسم توانبخشی

تاخیر گفتاری در کودکان را می توان یکی از مسائل قابل توجه در حیطه پایش تکامل در نظر گرفت به بیان دیگر زمانی که کودکی هنوز صحبتش در حد همسالان خود نیست این مسئله می تواند بیانگر اشکال در کارکرد مغزی وی باشد اگر چه کودکانی هستند که به طور ارثی دیرتر از دیگران صحبت می کنند  ومشکل مغزی ندارند لیکن هر نوعی از تاخیر گفتار باید تحت بررسی قرار گیرد.

بقیه در ادامه مطلب...

تاثیر کاردرمانی

درمان کاردرمانی

-کاردرمانی ذهنی برای چه گروه‌هایی کاربرد دارند؟

-چه کودکانی به کاردرمانی ذهنی نیازمند هستند؟

 کاردرمانی ذهنی از جمله فعالیت‌های هدفمندی است که یک کاردرمانگر با استفاده از  آن، سعی در جلوگیری از ناتوانی، حفظ سلامتی فردی و نیز دادن استقلال برای انجام کارهای مختلف را به افرادی دارد که به نوعی دچار آسیب جسمی، ذهنی یا روانی هستند.

 بطور کلی تمامی افرادی که به علت مشکل یا مشکلاتی لازم است درمان شوند، تا به استقلال در عملکردهای مورد نظر برسند، تحت این روش درمانی قرار می‌گیرند. مشکلات این افراد دامنه وسیعی را شامل می‌شود و می‌تواند حاصل اتفاقات گوناگونی باشد.

 

برچسب ها علائم اوتیسم

افزایش توجه دیداری

راهنمایی برقراری ارتباط توانبخشی

استراتژی هایی برای افزایش توجه دیداری (تماس چشمی،ردیابی و توجه به جزئیات)در کودک مبتلا به اتیسم(اوتیسم)
از چراغ قوه یا نور لیزر در اتاق تاریک استفاده کنید به این صورت که شما نوری را بر روی دیوار می اندازید و کودک آن نور را با چشم دنبال می کند.انجام بازی با اشیایی که حرکتی آهسته دارند و مدت زمان ردیابی بیشتری را برای کودک مبتلا به اتیسم ( اوتیسم ) مهیا می کنند.‌

پژواک گویی

علائم اوتیسم شرح علائم

 

برخی از افراد مبتلا به اختلال های طیف اتیسم دارای پژواک گویی هستند.تکرار تحت اللفظی کلمه ها یاعباراتی که از زبان دیگران می شنوند.
درکودکان کمک سن وسال، استفاده از پژواک گویی بخشی از فرآیند رشد طبیعی زبان محسوب می شود.اما،برخی افراد مبتلا به اختلال های طیف اتیسم دراین سطح از رشد زبان متوقف می شوند.پژواک گویی می تواند فوری یا تاخیری باشد.افراد ممکن است آن چه را که هم اکنون شنیده اند،تکرار کنندیااین که آن را بعدها ،گاهی اوقات ماه ها یا سال ها بعد تکرار نمایند.

توانبخشی ادراک لامسه


ده تکه پارچه با درجات زبر به نرم تهیه می کنیم. ( کیسه حمام، لیف حمام، پارچه جین،...... تا مخمل) روزی دو نوبت پارچه مخمل را روی دست و بازوی کودک با لامسه بالا می‌کشیم و می گوییم ببین چه نرم است. این برنامه را به مدت سه روز ادامه می دهیم.

بقیه در ادامه مطلب...

توانبخشی ادراک بویایی


پنج یا شش شیشه در دار کوچک تهیه کنید.
در یکی چند قطره آب سیر، در یکی آب پیاز، یکی سرکه، یکی نعنا و دیگری قهوه بریزید.
روزی دو نوبت به‌مدت سه روز در هر یک از شیشه ها را باز کرد ه وازفاصله یک متری بینی کودک بؤ را نام ببرید.
(این بوی سیر است......)

بقیه در ادامه مطلب...

توانبخشی ادراک بینایی


اطاق را تاریک کرده وبا نور چراغ دستی تصاویری را که روی بک صفحه بریده اید را روی دیوار بیندازید واز کودک بخواهید انها را شناسایی کند.تصا ویری را روی ضلعهای مکعب مستطیل بصورت بریده بسازید. در وسط مکعب مستطیل لامپی را تعبیه نمایید. مکعب مستطیل را طوری به سقف اویزان کنید که وقتی آن را روشن میکنید، تصاویر به طور وارونه روی دیوار افتاده، از کودک بخواهید تصاویر را شناسایی کند.

بقیه در ادامه مطلب...

توانبخشی ادراک چشایی

توانبخشی

 

 
ادراک چشایی کند کار
چهار شیشه خالی مربا اختیار کنید. در یکی دو قاشق غذاخوری عسل در دومی آب نمک اشباع شده، در سومی سرکه و در چهارمی عرق نعنا بریزید. سه روز متوالی، صبح شیرین، ظهر شور، عصر ترش و شب تلخ را روی زبان کودک بریزید به طوری که پیام مزه به مغز کودک فرستاده شود.

بقیه در ادامه مطلب...

آمار

شرح اوتیسم

آمار اوتیسم در دنیا 1 به 48 است
آمار اوتیسم در بسیاری از شهرهای
 ایران 1 به 48 هزار است
آمار واقعی اوتیسم در ایران کمتر از جاهای دیگر نیست بلکه تشخیص خیلی کمتر سبب آمار پایین تر شده است؛ همان طور که به نظر خیلی از صاحب نظران درصد مبتلایان به اتیسم واقعا بیشترنشده اند بلکه تشخیص مبتلایان به اتیسم افزایش یافته است

راهبردهای حسی‌ برای اتیسم

راهنمایی


راهکارهایی برای کاهش حساسیت به نور و حواس پرتی دیداری در کودک مبتلا به اوتیسم

نور محیطی خانه را تغییر دهید.لامپ های دیواری دارای حباب یا اباژور یا رومیزی استرس دیداری کمتری به نسبت لامپهای سقفی ایجاد می کنند. سعی کنید روشنایی خانه ویا یونیت درمانی را تا حد امکان کم نگه دارید.‌در مدرسه یا کلینیک و یا در ساختمانهای دیگر این کودکان می توانند از عینکهایی تیره و افتابی استفاده کنند.برای کاهش حواس پرتی دیداری از موانع استفاده کنید برای مثال برای بهبود عملکرد در خواندن و نوشتن و افزایش تمرکز در آنها از صفحه های مانع استفاده کنید که در تصویر نشان داده شده است.‌

بقیه در ادامه مطلب...

درباره ما

به وبلاگ من خوش آمدید... در اینجا به آشنایی در مورد بیماری اوتیسم و چگونگی مواجهه با افراد اوتیسمی میپردازیم...

جستجو

بایگانی

نويسندگان

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی