کدبازان

راهکار هایی برای تقویت عضله های دهان

تصاوير منتخب

راهکار هایی برای تقویت عضله های دهان

راهنمایی توانبخشی توصیه به والدین

تمرینات عضلات دهانی باعث تقویت سفتی و قدرت ماهیچه های دهان می شوند و پیش زمینه ای برای گفتار هستند. حتی برای کودکان دارای کلام این تمرین ها باعث وضوح گفتار می شود. این تمرین ها روش هایی سرگرم کننده است که سبب بهبود حرکات دهانی در کودکان می شود.

بقیه در ادامه مطلب...

روش ABA چیست؟

راهنمایی درمان توانبخشی

با توجه به سوال بسیاری از خوانواده های عزیز در مورد روش ABA باید خدمت شما خوبان عرض کنم:
این رویکرد توسط پروفسور ایوار لوواس و رابرت کاگل در ابتدای دهه هفتاد میلادی در دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) گسترش یافت. در DTT (آموزش اهداف خرد و تحلیلی) یک مهارت پیچیده تر را به وسیله شکستن آن به اجزا ساده تر و وظایف و گام های تفکیک شده تر آموزش می دهد.

بقیه در ادامه مطلب...

تمرین برای درک سوال

راهنمایی درمان گفتار درمانی توانبخشی توصیه به والدین

یک تمرین ساده جهت تقویت درک سوالات "کی و چی"و "بله یا خیر" 

در مقابل باب اسفنجی، سگ و گوسفند سه میوه می گزاریم و سپس کودک باید جملات زیر را تکرار کند...

بقیه در ادامه مطلب...

 

سوال خانواده

پرسش مطرح شده راهنمایی گفتار درمانی توصیه به والدین

- پسر دوازده ساله اوتیسمی ام مفهوم "یا" رو نمی فهمد مثلا در پاسخ به سوال: این خودکار است یا دفتر؟ همیشه مورد دوم را جواب می دهد!برای حل این مشکل باید چه کنم؟

+یکی از راه های آموزشی این است که شما دو خوراکی که یکی از آنها را کودک دوست دارد و دیگری را دوست ندارد، در دست و مقابل چشمان او گرفته و سوال "یا" را به این صورت مطرح کنید که خوراکی که کودک دوست ندارد به عنوان کلمه دوم مطرح شود.

اگر کودک جواب اشتبا داد (به قول شما دومی را انتخاب کرد) همان خوراکی نامطلوب را به او بدهید تا توجهش را بیشتر به سوال جلب کرده و بعد از چند بار تکرار آموزش متوجه مفهوم سوال و پاسخ صحیح گردد.

با تشکر از جناب آقای دارویی گفتار درمانی اوتیسم

نتیجه تعامل با والدین

راهنمایی توانبخشی

نتایج تحقیقی روی کودکان مبتلا به اوتیسم نشان می دهد که نحوه تعامل والدین با آنها از وقتی که دو سال و نیمه هستند می تواند عوارض اوتیسم را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. محققانی که تحت نظر کینگز کالج لندن فعالیت می کردند گروهی از والدین را آموزش دادند که چگونه با بچه هایی تعامل کنند که اختلال اوتیسم متوسط یا شدید دارند. نتیجه این شد که عوارض اختلال در کودکانی که والدینشان این آموزش ها را دیده بودند، تا پانزده درصد نسبت به کودکان با وضعیت مشابه داشت. ادامه این روش درمانی به پیشرفت پایدار منجر شده که محققان آن را تحولی فوق العاده توصیف کردند.

راهنمایی

راهنمایی توصیه به والدین

برای یک کودک دارای اوتیسم خیلی اوقات به جای، در رو ببند باید گفت: از روی صندلی بلند شو، برو سمت در، در رو ببند، برگرد به سمت صندلی، بشین روی صندلی.

راهنمایی

راهنمایی توصیه به والدین

سعی کنید به رفتار های مشکل ساز کودک خود به عنوان، فرصتی برای رشد دادن و تقویت او نگاه کنید. ما می خواهیم از خودمان بپرسیم چه بخش هایی از زیر بنای رشد کودکمان حذف شده که باعث می شود این چنین رفتار کند؟

امید و باور

راهنمایی توصیه به والدین

اگر فرزندان خود را باور کنید و بپذیرید که آن ها هم توانمند هستند و آن ها را به همان شکلی که هستند عاشقانه دوست داشته باشید، مطمئن باشید تا آخرین حد قابلیتشان رشد خواهند کرد. هرگز این دیدگاه را از دست ندهید. در برابر تمام ناملایمت ها قوی و استوار باشید و سعی کنید همیشه با توان خلاف جهت رودخانه شنا کنید.

بقیه در ادامه مطلب...

آشنایی افراد اوتیسمی با بیماریشان

راهنمایی توانبخشی توصیه به والدین

یکی از چالش های کودک اوتیستیک رو به بزرگسالی، آشنا کردن او با اوتیستیک بودنش است. "تونی اتوود" از متخصصین اوتیسم و آسپرگر معتقد است: چنین چیزی را با توانمندی ها به فرزند بیاموزید. این حق آنهاست که این را بدانند و باید بدانند که متفاوت اند نه دیوانه و افراد اوتیستیک با عملکرد بالا حتما باید بدانند تا اگر روزی والدینشان از دنیا رفتند، بدانند با گرفتن توانبخشی های اوتیسم و خدمات دولتی مربوط به آنها، چگونه با چالشهایشان برخورد کنند.

سوال متداول

راهنمایی توانبخشی توصیه به والدین

- کودک من مدت زیادی است که در کلاس گفتار درمانی اش مقاومت و گریه و زاری می کند علت چیست و چه باید کرد؟

- مقاومت کودک معمولا یا به علت بهم ریختگی های حسی شدید و یا ناتوانی درمانگر در برقراری ارتباط خوب با کودک است. در مورد اول و دوم باید حتما در کنار گفتار درمانی کار درمانی و رفتار درمانی، جهت کاهش مشکلات حسی و رفتاری و در مورد آخر، اگر کودک در کلاس های دیگرش به نسبت همکاری می کند ولی فقط در کلاس گفتار درمانی با درمانگر مقاومت شدید می کند، به نظر من بهتر است برای مدتی گفتار درمانش را جا به جا کنید.

با تشکر از جناب آقای دارویی گفتار درمانی اوتیسم

Neurofeedback

راهنمایی درمان شرح اوتیسم توانبخشی توصیه به والدین

آیا Neurofeedback در تقویت گفتار کودک اوتیسم مفید است؟

هنوز تحقیقات کافی که تاثیر نروفیدبک را بر مسائل ارتباطی کودکان اوتیسم ثابت کند، صورت نپذیرفته است. البته ممکن است برخی معدود از خانواده ها بعد از نروفیدبک نتایج مثبتی را مشاهده کنند (ولی باز صد در صد مشخص نیست که اولا آیا این مسئله بخاطر نروفیدبک بوده یا سایر درمان ها و ثانیا اگر بر فرض نتیجه نروفیدبک بوده). چون بسیاری از خانواده ها هم هستند که از این روش جواب مثبتی نگرفته اند. به نظر می رسد والدین محترم تا انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه و نتایج کامل تر کمی صبر کنند و زود اقدام ننمایند.

تمرین درک و بیان زمان

راهنمایی درمان توانبخشی

آموزش درک و بیان زمان "حال، گذشته و آینده"
شما می توانید با استفاده از موبایل از یک عمل، قبل، حین و بعد از انجام آن عکس بگیرید و بعد آنها را یکی برای کودک توضیح دهید.

بقیه در ادامه مطلب...

کدام درمان بهتر است؟

راهنمایی درمان دارو درمانی توصیه به والدین

انجمن اوتیسم آمریکا اعتقاد دارد، در دو صورت دادن دارو به کودک اوتیستیک لازم است:
1- دارو آموزش را راحت کند.

2- دارو زندگی را برای کودک آسان کند.

اما درمان اصلی اوتیسم آموزش و بازی است و این آخرین تحقیقاتی است که انجام شده.

ارتباط غلط

راهنمایی برقراری ارتباط

چند شیوه غلط در برخورد با کودکان اوتیسم که باعث آگاهی ارتباط در آنها می شود:
۱-تلاش مداوم برای ساکت کردن آنها به هنگام گفتار های اضافه 

۲-سخت گیری بیش از حد برای درست صحبت کردن آنها

۳-بی توجهی به تلاش های ارتباطی غیر کلامی آنها (مثلا وقتی کودک برای درخواست چیزی دست پدر و مادر را می گیرد و به سمت آن چیز می برد، چون اغلب پدر و مادر ها ارتباط را فقط به عنوان ارتباط کلامی می شناسند و نمی دانند که اینگونه ارتباط های غیر کلامی چه نقش مهم و زیر بنایی در ایجاد ارتباط کلامی دارد؛ لذا آنها اینگونه ارتباط ها را چندان مورد توجه و تشویق قرار نمی دهند.)

والدین عزیز!

راهنمایی برقراری ارتباط توصیه به والدین

مواردی که باعث جذابیت برقراری ارتباط در کودکان اوتیسم می شود:

۱-صحبت کردن درباره چیزهایی که آنها در حال نگاه کردن یا انحام دادن آن هستند.

۲-تشویق هر گونه ارتباط (کلامی و غیر کلامی) که آنها به صورت خودانگیخته با اطرافیان برقرار می کنند.

۳-ایجاد موقعیت های ارتباطی در حین بازی هایی که برای آنها جذاب است.

 

والدین کودکان اوتیسمی...

راهنمایی

سعی کنید به رفتار های مشکل ساز کودک خود به عنوان فرصتی برای رشد و تقویت او نگاه کنید. ما می خواهیم از خودمان بپرسیم " چه بخش هایی از زیر بنای رشد کودکمان حذف شده که باعث می شود این چنین رفتاری کند؟"

ارتباط

راهنمایی برقراری ارتباط

 

چطور میتوان افراد اتیستیک را حمایت کرد؟

محیط بسیار مهم است، برخی به نور، حرکت، صدا، بو و تماس حساسند. سعی کنید محیط را آرام نگه دارید تا به کاهش اضطرابشان کمک کنید.
یک روتین ثابت داشته باشید ، آشنایی اغلب برای برخی از افراد اتیستیک مهم است.
سوالات باید واضح ومستقیم باشند ، در صورت نیاز از عکس استفاده کنید، از فرد توقع نداشته باشید معنی حرف وزبان بدن شما را بفهمد.

افراد اتیستیک احتمالا حرف شما را دقیقا انچه که می گویید می فهمند، پس از گفتن کلمات دو پهلو وکنایه خودداری کنید زیرا باعث سوء تفاهم می شود

افزایش توجه دیداری

راهنمایی برقراری ارتباط توانبخشی

استراتژی هایی برای افزایش توجه دیداری (تماس چشمی،ردیابی و توجه به جزئیات)در کودک مبتلا به اتیسم(اوتیسم)
از چراغ قوه یا نور لیزر در اتاق تاریک استفاده کنید به این صورت که شما نوری را بر روی دیوار می اندازید و کودک آن نور را با چشم دنبال می کند.انجام بازی با اشیایی که حرکتی آهسته دارند و مدت زمان ردیابی بیشتری را برای کودک مبتلا به اتیسم ( اوتیسم ) مهیا می کنند.‌

راهبردهای حسی‌ برای اتیسم

راهنمایی


راهکارهایی برای کاهش حساسیت به نور و حواس پرتی دیداری در کودک مبتلا به اوتیسم

نور محیطی خانه را تغییر دهید.لامپ های دیواری دارای حباب یا اباژور یا رومیزی استرس دیداری کمتری به نسبت لامپهای سقفی ایجاد می کنند. سعی کنید روشنایی خانه ویا یونیت درمانی را تا حد امکان کم نگه دارید.‌در مدرسه یا کلینیک و یا در ساختمانهای دیگر این کودکان می توانند از عینکهایی تیره و افتابی استفاده کنند.برای کاهش حواس پرتی دیداری از موانع استفاده کنید برای مثال برای بهبود عملکرد در خواندن و نوشتن و افزایش تمرکز در آنها از صفحه های مانع استفاده کنید که در تصویر نشان داده شده است.‌

بقیه در ادامه مطلب...

برقراری ارتباط با کودکان دارای اتیسم با عملکرد بالا

راهنمایی برقراری ارتباط

 
 
سعی کنید با آنها درباره چیزهایی که به آن علاقه دارند صحبت کنید. اکثرا شروع گفتگو دشوار است، اگر درباره چیزی باشد که آن ها به آن اصلا اهمیتی نمی دهند. این حالت معمولا کاملا آشکار است به خاطر اینکه آن ها خیلی کم مشارکت می کنند یا اصلا مشارکت نمی کنند.آماده باشید که به صحبت آنها درباره موضوعات خاص شان گوش دهید. آنها ممکن است بدون اینکه به آنها بگویید متوجه نشوند که شما علاقه ای ندارید.ببینید آیا علایق خاص مشترک دارید. بسیاری افراد اتیستیک عادت دارند که دیگران نسبت به احساسات آنها بی علاقه باشند. بنابراین اگر شما احساسات مشترکی داشته باشید و درباره آن با آنها صحبت کنید, می تواند واقعا احساس جادویی داشته باشد.
 

برقراری ارتباط بهتر بین کودک دارای اتیسم و سایر کودکان

راهنمایی دوستی با دیگران

 
چگونه به برقراری ارتباط بهتر بین کودک دارای اتیسم و سایر کودکان کمک نمایم؟
جلب نمودن توجه آن ها:
ممکن است کودک دارای اتیسم توجه خود را به یک موضوع خاص متمرکز نماید و اینطور برداشت شود که نمیشنود.قبل از تشویق کودک دارای اتیسم به بازی کردن،باید کودکان طبیعی توجه اورا به سمت خود جلب نمایند. برای این کار لازم است روبه روی کودک دارای اتیسم ایستاده و تلاش  کنند با او تماس چشمی برقرار نمایند.
 بقیه در ادامه مطلب...

راهنمایی دوست شدن...

راهنمایی برقراری ارتباط

نکات اولیه دوست شدن را به همکلاسی های غیر اتیسم کودک بگویید:

۱.توجه دوست خود را جلب کن.مثلا نامش را صدا بزن ویا درمقابلش قرار بگیر. 
 
۲.از جملات کوتاه و حرکات بدنی استفاده کن.
 
۳.فعالیت هایی او از آنها استقبال میکند انجام دهید.
 
۴.از کلمات و حرکات مهربانانه استفاده کنید.

راهنمایی...

راهنمایی تشویق به بازی

راهنمایی هایی جهت تشویق مهارت های بازی در کودکان داری اتیسم:

۱. توجه آنها را جلب کنید و یک ارتباط شخصی برقرار کنید.
 
۲.آنها را مجبور کنید که بخواهند با همسالان خود باشند.
 
۳.به آنها کمک کنید تا جوانب بازی را از طریق آمادگی و تمرین یاد بگیرند.
 
۴.آن ها را به طور تدریجی و برنامه ریزی شده در گروه ها و انجمن ها مشارکت دهید.

درمان اتیسم

راهنمایی درمان توصیه به والدین

والدین باید بدانند که "هیچ دارویی براي درمان اختلال طیف اتیسم وجود ندارد" و داروها فقط نشانه‌های جانبی این اختلال را کاهش می‌دهند. در جواب این سؤال که "اختلال اتیسم چگونه باید درمان شود؟" می­توان گفت: هرگونه اقدامی که منجر به بهبودی و یا حتی جلوگیری از وخیم‌تر شدن علائم و نشانه‌های کودك گردد، به‌نوعی درمان به‌حساب می‌آید.
بقیه در ادامه مطلب...
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره ما

به وبلاگ من خوش آمدید... در اینجا به آشنایی در مورد بیماری اوتیسم و چگونگی مواجهه با افراد اوتیسمی میپردازیم...

جستجو

بایگانی

نويسندگان

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی