کدبازان

راهکار هایی برای تقویت عضله های دهان

تصاوير منتخب

راهکار هایی برای تقویت عضله های دهان

راهنمایی توانبخشی توصیه به والدین

تمرینات عضلات دهانی باعث تقویت سفتی و قدرت ماهیچه های دهان می شوند و پیش زمینه ای برای گفتار هستند. حتی برای کودکان دارای کلام این تمرین ها باعث وضوح گفتار می شود. این تمرین ها روش هایی سرگرم کننده است که سبب بهبود حرکات دهانی در کودکان می شود.

بقیه در ادامه مطلب...

روش ABA چیست؟

راهنمایی درمان توانبخشی

با توجه به سوال بسیاری از خوانواده های عزیز در مورد روش ABA باید خدمت شما خوبان عرض کنم:
این رویکرد توسط پروفسور ایوار لوواس و رابرت کاگل در ابتدای دهه هفتاد میلادی در دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) گسترش یافت. در DTT (آموزش اهداف خرد و تحلیلی) یک مهارت پیچیده تر را به وسیله شکستن آن به اجزا ساده تر و وظایف و گام های تفکیک شده تر آموزش می دهد.

بقیه در ادامه مطلب...

تمرین برای درک سوال

راهنمایی درمان گفتار درمانی توانبخشی توصیه به والدین

یک تمرین ساده جهت تقویت درک سوالات "کی و چی"و "بله یا خیر" 

در مقابل باب اسفنجی، سگ و گوسفند سه میوه می گزاریم و سپس کودک باید جملات زیر را تکرار کند...

بقیه در ادامه مطلب...

 

نتیجه تعامل با والدین

راهنمایی توانبخشی

نتایج تحقیقی روی کودکان مبتلا به اوتیسم نشان می دهد که نحوه تعامل والدین با آنها از وقتی که دو سال و نیمه هستند می تواند عوارض اوتیسم را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. محققانی که تحت نظر کینگز کالج لندن فعالیت می کردند گروهی از والدین را آموزش دادند که چگونه با بچه هایی تعامل کنند که اختلال اوتیسم متوسط یا شدید دارند. نتیجه این شد که عوارض اختلال در کودکانی که والدینشان این آموزش ها را دیده بودند، تا پانزده درصد نسبت به کودکان با وضعیت مشابه داشت. ادامه این روش درمانی به پیشرفت پایدار منجر شده که محققان آن را تحولی فوق العاده توصیف کردند.

مونته سوری چیست؟

درمان توانبخشی

مونته سوری نوعی رویکرد و روش جامع آموزشی با قدمتی بیش از یک قرن است که مبنای کار با کودک را اصول حاکم بر رشد طبیعی و نیاز های فردی هر کودک را قرار می دهد. آموزش کودکان به روش مونته سوری در بسیاری از کشور های جهان متداول است.

بقیه در ادامه مطلب...

نحوه تاثیرگزاری روش درمانی سانرایز

درمان سانرایز توانبخشی



در این مطلب به نحوه تاثیرگزاری روش سانرایز می پردازیم.

روش سانرایز ( SON-RISE ) به دلایل زیر برای درمان کودکان اوتیسم موثر می باشد :

  • ملحق شدن به رفتارهای تکراری و آیین گونه‌ی کودک کلید ورود به این رفتارهاست و ارتباط چشمی ، رشد اجتماعی و بازی با دیگران را تسهیل می کند .

درمان سانرایز

درمان سانرایز توانبخشی

 روش سانرایز اولین باردر سال 1983 توسط خانواده کافمن که خود یک فرزند پسر اتیسم داشتند ابداع شد. آن ها زمانی این روش را ابداع کردند که کاملا از درمان پسر خود توسط روانپزشکان نا امید شده بودند. بعد از سه سال کار مداوم پسرشان بهبود یافت و به تحصیلات خود ادامه داد تا جایی که موفق به گرفتن دکترا دررشته  پزشکی شد!

بقیه در ادامه مطلب...

آشنایی افراد اوتیسمی با بیماریشان

راهنمایی توانبخشی توصیه به والدین

یکی از چالش های کودک اوتیستیک رو به بزرگسالی، آشنا کردن او با اوتیستیک بودنش است. "تونی اتوود" از متخصصین اوتیسم و آسپرگر معتقد است: چنین چیزی را با توانمندی ها به فرزند بیاموزید. این حق آنهاست که این را بدانند و باید بدانند که متفاوت اند نه دیوانه و افراد اوتیستیک با عملکرد بالا حتما باید بدانند تا اگر روزی والدینشان از دنیا رفتند، بدانند با گرفتن توانبخشی های اوتیسم و خدمات دولتی مربوط به آنها، چگونه با چالشهایشان برخورد کنند.

سوال متداول

درمان گفتار درمانی توانبخشی

- فرد اوتیسمی بالغ که توانایی حرف زدن ندارد، آیا می تواند به حرف زدن بیفتد؟

+ با تجربه ای که من دارم بستگی به چند چیز دارد:

1- اگر مشکل اصلی که به علت آن گفتار به تاخیر افتاده، خارج از حیطه گفتار درمانی باشد، تا آن مشکل حل نشود؛ گفتار درمانی کاری نمی تواند بکند. مثلا در کودکی که در سن بالا هنوز به شدت حس هایش درگیر است یا مشکل رفتاری بسیار شدید دارد تا این مشکل حل نشود، گفتار درمانی بیهوده است.

بقیه در ادامه مطلب...

سوال متداول

راهنمایی توانبخشی توصیه به والدین

- کودک من مدت زیادی است که در کلاس گفتار درمانی اش مقاومت و گریه و زاری می کند علت چیست و چه باید کرد؟

- مقاومت کودک معمولا یا به علت بهم ریختگی های حسی شدید و یا ناتوانی درمانگر در برقراری ارتباط خوب با کودک است. در مورد اول و دوم باید حتما در کنار گفتار درمانی کار درمانی و رفتار درمانی، جهت کاهش مشکلات حسی و رفتاری و در مورد آخر، اگر کودک در کلاس های دیگرش به نسبت همکاری می کند ولی فقط در کلاس گفتار درمانی با درمانگر مقاومت شدید می کند، به نظر من بهتر است برای مدتی گفتار درمانش را جا به جا کنید.

با تشکر از جناب آقای دارویی گفتار درمانی اوتیسم

Neurofeedback

راهنمایی درمان شرح اوتیسم توانبخشی توصیه به والدین

آیا Neurofeedback در تقویت گفتار کودک اوتیسم مفید است؟

هنوز تحقیقات کافی که تاثیر نروفیدبک را بر مسائل ارتباطی کودکان اوتیسم ثابت کند، صورت نپذیرفته است. البته ممکن است برخی معدود از خانواده ها بعد از نروفیدبک نتایج مثبتی را مشاهده کنند (ولی باز صد در صد مشخص نیست که اولا آیا این مسئله بخاطر نروفیدبک بوده یا سایر درمان ها و ثانیا اگر بر فرض نتیجه نروفیدبک بوده). چون بسیاری از خانواده ها هم هستند که از این روش جواب مثبتی نگرفته اند. به نظر می رسد والدین محترم تا انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه و نتایج کامل تر کمی صبر کنند و زود اقدام ننمایند.

تمرین درک و بیان زمان

راهنمایی درمان توانبخشی

آموزش درک و بیان زمان "حال، گذشته و آینده"
شما می توانید با استفاده از موبایل از یک عمل، قبل، حین و بعد از انجام آن عکس بگیرید و بعد آنها را یکی برای کودک توضیح دهید.

بقیه در ادامه مطلب...

فواید پازل

توانبخشی

فوائد پازل درست كردن برای کودکان


-کودک مفهوم نظم را درک می کند و تفکر منطقی در او ایجاد می شود.

-حس کنجکاوی کودک را تحریک می کند تا قوای ذهنی خود را در جهت رسیدن به هدف به کار گیرد.

-این بازی به کودک می آموزد که چگونه از راه منطقی به حل مسائل بپردازد.

 -کودک، با استفاده از پازل های مکعبی، مفهوم سطح و حجم و ارتفاع را یاد می گیرد.

انعطاف پذیری شناختی

توانبخشی

 

یکی از مشکلات شناختی در کودکان اتیسم، انعطاف پذیری شناختی است. به معنی اینکه کودک بتواند دربرابر تغییرات روتین، قوانین، شیوه ها، منعطف بوده و عملکردش را مطابق با نیازهای جدید تکلیف و فعالیت تغییر دهد.

بقیه در ادامه مطلب...

تاثیر موسیقی درمانی در توانبخشی

توانبخشی

یکی از روش های تخصصی و مورد تایید جهانی در زمینه کودک موسیقی درمانی می باشد.  این روش در حال حاضر در مجهزترین کلینیک های دنیا به عنوان یکی از روش های اصلی کار با کودک مورد استفاده قرار می گیرد.

موسیقی‌درمانی بیش از هر تکنیک درمانی دیگر با زندگی روزمره آمیخته و با نیاز و احساس آنها عجین شده است.
کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی مادر در اسلامشهر برای اولین بار در منطقه به صورت تخصصی در زمینه موسیقی در مانی و آموزش پیش نیازهای لازم برای کودکان جهت اماده سازی کودک برای شرکت در اموزشگاه های موسیقی فعالیت میکند.

تاخير گفتاري در كودكان(قسمت سوم)

علائم اوتیسم توانبخشی

در مواردیگه کودک دچار فراموشی کلمات یا به عبارتی رگرشن گفتاری شده است بررسی های متابولیک والکتروانسفالوگرافیک الزامی است. در صورتیکه والدین کودک منسوب باشند و یا سابقه بیماری  مشابه در خانواده باشد لازم است بیمار از نظر بیماریهای متابولیک مهمی چون فنیل کتونوری،ارگانیک اسیدمی ها و بیماریهای میتوکندریال بررسی شود در این موارد لازم است جهت کودک ازمایشات امونیاک ،لاکتات ،VBG  و بررسی ارگانیک اسدهای اداری ویا بررسی اسیدهای امینه سرم انجام شود.

همزمان با ان لازم است تا از کودک نوار مغز در حالت خواب  گرفته شود تا سندرمهای تشنجی مهمی  مانند  لاندو کلفنر  Landau kleffner و CSWS  که با اختلال گفتاری واضح همراهند ،رد شوند. در صورتیکه تمام بررسیهای فوق طبیعی بودند کودک لازم است از نظر طیف اوتیسم مورد بررسی قرار گیرد.

 

تاخیر گفتاری در کودکان (قسمت دوم)

علائم اوتیسم توانبخشی


پس از بررسی شنوایی کودک در صورت نرمال بودن شنوایی بهتر است برای فهم این مطلب که ایا کودک در درک مشکل دارد یا در گفتار ، از تستهای ادراکی استفاده کنیم اگر چه این تستها ممکن است در ایران در دسترس ما نباشد یک راه ساده برای تشخیص اینکه ایا کودک درک مناسب دارد پرسش از والدین است .
اگر چه این روش ،روش دقیقی نیست ولی کمک کننده است.

بقیه در ادامه مطلب...

تاخیر گفتاری کودکان(قسمت اول)

علائم اوتیسم توانبخشی

تاخیر گفتاری در کودکان را می توان یکی از مسائل قابل توجه در حیطه پایش تکامل در نظر گرفت به بیان دیگر زمانی که کودکی هنوز صحبتش در حد همسالان خود نیست این مسئله می تواند بیانگر اشکال در کارکرد مغزی وی باشد اگر چه کودکانی هستند که به طور ارثی دیرتر از دیگران صحبت می کنند  ومشکل مغزی ندارند لیکن هر نوعی از تاخیر گفتار باید تحت بررسی قرار گیرد.

بقیه در ادامه مطلب...

افزایش توجه دیداری

راهنمایی برقراری ارتباط توانبخشی

استراتژی هایی برای افزایش توجه دیداری (تماس چشمی،ردیابی و توجه به جزئیات)در کودک مبتلا به اتیسم(اوتیسم)
از چراغ قوه یا نور لیزر در اتاق تاریک استفاده کنید به این صورت که شما نوری را بر روی دیوار می اندازید و کودک آن نور را با چشم دنبال می کند.انجام بازی با اشیایی که حرکتی آهسته دارند و مدت زمان ردیابی بیشتری را برای کودک مبتلا به اتیسم ( اوتیسم ) مهیا می کنند.‌

توانبخشی ادراک چشایی

توانبخشی

 

 
ادراک چشایی کند کار
چهار شیشه خالی مربا اختیار کنید. در یکی دو قاشق غذاخوری عسل در دومی آب نمک اشباع شده، در سومی سرکه و در چهارمی عرق نعنا بریزید. سه روز متوالی، صبح شیرین، ظهر شور، عصر ترش و شب تلخ را روی زبان کودک بریزید به طوری که پیام مزه به مغز کودک فرستاده شود.

بقیه در ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره ما

به وبلاگ من خوش آمدید... در اینجا به آشنایی در مورد بیماری اوتیسم و چگونگی مواجهه با افراد اوتیسمی میپردازیم...

جستجو

بایگانی

نويسندگان

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی